رجعت صدر

روزشمار بازگشت امام موسی صدر

رجعت صدر

روزشمار بازگشت امام موسی صدر

رجعت صدر

همه روزهایی را که نبوده ای می شمارند،
من روزهایی که به بازگشتت مانده...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حاشیه نوشت:
هرگونه کپی برداری و نشر مطالب این وبلاگ
در راستای آشنایی با سیره و نشر افکار
امام موسی صدر(أعاده الله)
آزاد و موجب امتنان است!

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

این خانه بی دلیل... تــَرَک برنداشته است...

چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۱۶ ب.ظ

باسمِکَ یا مانِعُ
به نام تو ای بازدارنده


روایت شده که پس از بازگشت علی از جهاد، یکی از اصحاب به پیامبر(ص) اعتراض کرد که علی همیشه در نمازهایش سورۀ اخلاص را می خواند.

 پیامبر(ص) در این باره از علی سؤال کرد.

علی (ع) گفت: «من این سوره را دوست دارم.»

 پیامبر(ص) فرمود: «خدا نیز تو را دوست دارد.»

ولی چرا علی (ع) این سوره را دوست دارد؟

 چرا گفته اند این سوره یک سوم قرآن است و علی (ع) تا این حد به این سوره اهمیت می داد؟

معجزه بهار

« بِسمِ ‌اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم- قُل هُوَ اللّهُ اَحَد- اَللّهُ الصَّمَد- لَم یَلِد وَلَم یُولَد- و‌لَم یَكُن لَهُ كُفُواً اَحَد»

یعنی خداوند فرزند و نوه و خانواده ندارد. خداوند، پدر و مادر و فرزند و عمو و دایی و خاله و پسردایی و پسرخاله ندارد. بنابراین خداوند عشیره و قبیله و بندگان و جماعت ِخاص ندارد. همۀ مردم در برابر خدا مانند دانه های شانه مساوی اند.

گرامی ترین مردم نزد خدا پرهیزگارترینشان است!

یعنی باید بدانیم؛ هر حقیقتی در جهان ِهستی از خداوند نشئت گرفته...

همان‌طور که ذات خداوند نه زاده است و نه زاده شده...حقیقت نیز نه زاده است و نه زاده شده...

و عدل نیز چون از خداست نه زاده است و نه زاده شده....

یعنی نباید ملاک قضاوت تو که قاضی هستی، نسبت به من و دیگری تفاوت داشته باشد.

حق نیز نه زاده است و نه زاده شده...حق نسبت به همه یکسان است چه من باشم، چه دوست باشد و چه غریبه.

علم نیز نه زاده است و زاده نشده...معقول نیست بگوییم اگر من تلاش کنم می آموزم، ولی اگر تو تلاش کنی نمی آموزی.

پیروزی و توفیق نیز از جانب خداست نه زاده است و نه زاده شده...امکان ندارد انسان تلاش کند و موفق نشود

سخن علی (ع) در حضور و غیاب افراد یکسان بود،

چون راستی از آن خداست؛ نه زاده است و نه زاده شده...پس امکان ندارد سخنی در برابر شما راست باشد، ولی پشت سر شما دروغ...چون راست راست است و دروغ دروغ.

ملاک صدق نزد علی(ع) همه جا یکی است، چون صداقت، نزد او، نه زاده است و نه زاده شده

سخن و زبان تو، کلید شخصیت وجود توست. اگر سخنان و نگاشته های خود را بی ارزش شماریم و در آن دقت نکنیم، خویشتن را بی ارزش کرده ایم.

زبان من، سخن من، شهادت من، رفتار من، نوشته و امضا و عملکرد من، جزئی از شخصیت و ثمرۀ زندگی من است؛ اگر آن را بی ارزش شمارم، یعی برای خود ارزشی قائل نیستم.

علی (ع) در زندگی به سرزنش گران توجهی نکرد، و منافعش موجب نشد که موضع و سخن و کردارش تغییر کند.

رضایت و رنجش مردم برای علی مهم نبود، چون اگر ملاک رضایت مردم باشد، مردم معبود خواهند بود.

اگر رابطه ات را با خدا اصلاح کنی، خدا نیز رابطۀ تو را با مردم اصلاح می کند... و خیر تو را بر زبان مردم جاری می کند؛ پس دیگر نیازی به تعارف [و  دروغ و تملق] نداری!

برادران عزیز! علی بسیار بسیار بزرگ است،

 اما علی مرواریدی نیست که در ویترین گذاشته شود! یا فضیلت هایش بر لوح ها نوشته شود، و ما به آن افتخار کنیم!

هــــــرگز!

هر قدر به سیرۀ علی(ع) عمل شود، هر اندازه عملکرد ما با علی مطابق باشد، هر قدر خویشتن را به میزان علی بسنجیم، به همان اندازه، میتوانیم بگوییم: علی از ما است و ما از علی!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
منتخبی از کتاب "انسان آسمان"-امام علی (ع) معیار راستین سنجش

عنوان نوشت:
مولای ما نمونۀ دیگر نداشته است...اعجاز خلقت است و برابر نداشته است...

وقت طواف، دور ِحرم فکر می کنم؛ این خانه بی دلیل ترک بر نداشته است...

سوگند می خورم که نبی شهر علم بود؛ شهری که جز علی در ِدیگر نداشته است...

طوری ز چارچوب، در ِقلعه کنده است؛ انگار قلعه هیچ زمان، در نداشته است

یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود... یا جبرئیل واژۀ بهتر نداشته است

از: سید حمیدرضا برقعی- صاحب ِخانۀ "پرسه در خیال"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی