رجعت صدر

روزشمار بازگشت امام موسی صدر

رجعت صدر

روزشمار بازگشت امام موسی صدر

رجعت صدر

همه روزهایی را که نبوده ای می شمارند،
من روزهایی که به بازگشتت مانده...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حاشیه نوشت:
هرگونه کپی برداری و نشر مطالب این وبلاگ
در راستای آشنایی با سیره و نشر افکار
امام موسی صدر(أعاده الله)
آزاد و موجب امتنان است!

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

همچو عکس رخ مهتاب که افتاده در آب...

دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۵۶ ب.ظ

ِیا خیر الناصرین


آخرین یادگارهای یار

یک روز قبل از سفر به لیبی:آخرین شب مبارک قدر

آخرین شب قدر با امام

آخرین گفتگوی مطبوعاتی امام موسی صدر:
 امام صدر در آخرین گفت‌وگوی خود با مجله "النهضة الکویتیة" در هتل الشاطئ در ۳۰ آگوست ۱۹۷۸ گفت: «وضع شیعیان به ویژه در لبنان بد‌تر از آن است که توصیف شود، خصوصاً که این فرقه، بهای مواضع ملی و قومی و انسانی خود را نیز می پردازد.»

آخرین مقالۀ امام موسی صدر:
 امام صدر در آخرین مقاله خود در روزنامه لوموند فرانسه۲۳ /۸/ ۱۹۷۸  با عنوان «ندای پیامبران» بر ستمگری شاه ایران در حق ملت خود و رنج مردم ایران تأکید کرده و گفته بود که اهداف این انقلاب، اهدافی انسانی و متمایز است. ملت ایران دغدغه‌های امت اسلامی و در راس آن ها مساله قدس و فلسطین و ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی را دنبال می کند، درست زمانی که قلم‌ های مزد بگیر برای دفاع از شاه ستمگر ایران تلاش می ‌کردند، این ملت مهم ترین مساله عربی و اسلامی یعنی مساله فلسطین را برعهده گرفت.

آخرین دیدار امام موسی صدر با رئیس جمهور لبنان؛

"من آمده ام تا بگویم؛ شیعیان هرگز حمایت اسرائیل را نمی پذیرند!"
 امام در آخرین دیدار خود با رییس‌جمهور لبنان، الیاس سرکیس، در تاریخ ۲۲/ ۸ /۱۹۷۸ گفت: «دیدار امروز من به‌طور ویژه به سبب اظهارات نخست وزیر اسراییل، مناحیم بیگن، است که گفته: اسراییل از مسیحیان و شیعیان جنوب لبنان حمایت می‌کند. من با شما دیدار کرده‌ام تا بگویم من هرگز به هیچ گونه حمایتی راضی نمی‌شوم. تنها حامی ما در لبنان حکومت قانونی لبنان است.»

آخرین نامه امام موسی صدر به حضرت آیت الله العظمی روحانی:

بسم الله الرحمن الرحیم
آیة الله علامه مکرم آقای حاج سید صادق روحانی
خیلی وقت است محروم هستم و در هزاران نشیب و فراز دور بودم، ولی اخیراً شنیدم که با قلب مهربان اعلامیه‌ای مرحمتی فرمودید و یادی هم از دوست دورافتاده کرده اید. این محبت هرچند از شما تازگی ندارد ولی در دریای مصائب و در طوفان جراحت‌ها اثر عظیمی در دل داشت خداوند به توفیق و سلامتی و بقای سایه آقا را مستدام دارد. وضع هر چند آرام تر است ولی محنت هنوز ادامه دارد به علاوه مشکلات تاحدی است که به راستی ؛ کشته آن قدر فزون است کفن نتوان کرد ـ مشکلات گوناگون و گرگ ‌های طمع دار و دین و دنیا دزد هم در کمین هستند که مصیبت مردم را مورد سوء استفاده قرار دهند. امیدوارم دعای خیر شما، لسان خیر شما، همت عالیه شما کامکار ما در این راه باشد، تفاصیل وضع را آقای خلیلی عرض خواهند کرد.
موسی صدر

آخرین نامه امام موسی صدر به خانواده:
امام سید موسی صدر این نامه را به خط خود نوشته و شامگاه چهارشنبه ۱۹۷۸/۸/۳۰ در هتل الشاطئ شهر طرابلس به علی نظر تحویل داده بود. 
"صدری ، حمید و بچه‌ها، 
حال ما خوب است. إن‌شاءالله روز شنبه یا یکشنبه وارد پاریس خواهم شد. امیدوارم بتوانم عصرجمعه یا بعدازظهر شنبه تماس تلفنی برقرار کنم و زمان دقیق ورود را مشخص کنم.

لطفاً به‌ ام‌صدری خبر دهید و با منزل حسینی در بیروت به شماره ۴۷۰۸۸۶ تماس بگیرید و ضمن آگاهی از اوضاع، موضوع را به آنان بگویید. 

به دکتر صادق و دکتر عصام هم خبر بدهید که در پاریس منتظر ورود ما باشند. 

خبر سلامتی من و رسیدن به فرانسه را به‌ ام صدری اطلاع دهید."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سوال نوشت- حرف حرف این نامۀ آخر برای من سؤال است و بغض و گاهی اشک: امام چرا روی یک تکه کاغذ چنین نامۀ کوتاهی نوشته اند؟ مگر تلفن در هتل نبوده؟ "امیدوارم بتوانم... تماس تلفنی..." تلفن قطع بوده؟ چرا نامه را به علی نظر تحویل داده اند؟ چون تابعیت فرانسوی داشته؟ چرا "صدری، حمید، و بچه ها" ؟ چرا نوشته اند "حال ما خوب است"؟ در شش خط نامه دوبار گفته اند "به ام صدری خبر بدهید" ! "به دکتر صادق و دکتر عصام بگویید منتظر ورود ما باشند؟!" از دستخط نامه مشخص است که بسیار با عجله نوشته شده... درست خط اول نامه خط خورده...انگار می خواسته اند چیزی بنویسند، ولی بعد پشیمان شده اند...بر عکسِ همۀ نامه هایشان نه سلام دارد و نه تمام،آخرِ نامه سه نقطه گذاشته اند! شماره اتاق هتل را گوشۀ سمت راست نامه نوشته اند+ شماره ای که ظاهراً شماره هتل است! "غرفة 119 او 70" یعنی می شود در شماره اتاق شک کرده باشند؟ احتمالاً یکی شماره اتاق خودشان است، دیگری اتاق شیخ محمد یعقوب؟ که اگر این طور است چرا این قدر اتاق ها از هم دورند؟ زیر ام صدری، دکتر صادق و دکتر عصام و شماره منزل الحسینی در بیروت خط کشیده اند. همین طور پایانِ نامه خطی کشیده اند که ما به اصطلاح معماری می گوییم خط بی حوصلگی! چرا؟

عنوان نوشت:

همچو عکس رخ مهتاب که افتاده در آب.... در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست: غزلی از فاضل نظری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی